Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/526
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Duarte, Rosângela-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5519281704901697pt_BR
dc.creatorBarros, Naranúbia Lima-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6913706268820530pt_BR
dc.date.accessioned2022-03-14T18:51:26Z-
dc.date.available2022-
dc.date.available2022-03-14T18:51:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/526-
dc.description.abstractThis research is willing to understand the relations between the initial training of Physical Education teachers and the dynamics of their actions that are located on the borde between education and health, a discussion that will start from the assumptions that underlie the research line Formação de Professores e Práticas Docentes, which intrinsically leads us to the problematization of training always together with the characterization and analysis of praxis. Thus, the problem that guides this research is: to what extent the Physical Education teacher's training enables this professional to act in border contexts between health and education? The goal is to understand to what extent the physical education teacher feels prepared to work with equine therapy, considering the learning acquired during the initial training of Physical Education graduates and their methods for teaching practices in contexts different from the school. In order to better analyze training and practice, we will investigate them from three perspectives: that of the training institution (IFRR); that of the trained teacher, working in equine therapy; and that of the resolutions, laws and other documents that regulate the training and performance of the Physical Education teacher, thus configuring a research with data triangulation. Our analyses come from the information we gathered from the questionnaire with the teachers, from the interview with the coordinator of the Physical Education undergraduate course at IFRR, and from the document analysis. This research took paths that legitimized the importance of experience and reflection as processes of formation. We discussed if equine therapy is more of an educational or health action, and we understood, from then on, that the health field is somewhat more explored by these professionals, in a very well grounded way, given the origin of Physical Education. As for the training institution, we understand that it is based on the idea of training professionals for the school, although it occasionally explores other spaces.pt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa se dispõe a compreender as relações entre a formação inicial do professor de Educação Física e as dinâmicas de sua atuação que se situam na fronteira entre educação e saúde, discussão que partirá dos pressupostos que fundamentam a linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Docentes, que, intrinsecamente nos conduz à problematização da formação sempre em conjunto com a caracterização e análise da práxis. Assim, o problema que norteia esta pesquisa é: em que medida a formação do professor de Educação Física capacita esse profissional para uma atuação em contextos limítrofes entre saúde e educação? O objetivo é compreender em que medida o professor de Educação Física percebe-se preparado para atuar na Equoterapia tendo em vista as aprendizagens da formação inicial da licenciatura em Educação Física e seus métodos para as práticas docentes em contextos que se diferem do escolar. Para melhor analisarmos formação e prática, as investigaremos a partir de três perspectivas: a da instituição formadora (IFRR); a do professor formado, em atuação na Equoterapia; e a das resoluções, leis e demais documentos que regulamentam a formação e a atuação do professor de Educação Física, configurando assim, uma pesquisa com triangulação de dados. Nossas análises são oriundas de informações que colhemos: do questionário com os professores, da entrevista com coordenadora do curso de licenciatura em Educação Física do IFRR, e da análise documental. Esta pesquisa percorreu caminhos que legitimaram a importância da experiência e da reflexão como processos de formação. Discutimos se a Equoterapia faz-se mais numa ação educativa ou de saúde, entendemos, a partir de então, que o campo da saúde é um tanto mais explorado por esses profissionais, de maneira muito bem embasada, dada a origem da Educação Física. Quanto à instituição formadora, entendemos que se fundamenta na ideia de formar profissionais para a escola, muito embora explore ocasionalmente outros espaços.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Shirdoill Batalha (shirdoill.batalha@ufrr.br) on 2022-03-14T18:51:26Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1037 bytes, checksum: 996f8b5afe3136b76594f43bfda24c5e (MD5) Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos... Barros.pdf: 2747338 bytes, checksum: 79a0563730b237e689191892765fc206 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-14T18:51:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1037 bytes, checksum: 996f8b5afe3136b76594f43bfda24c5e (MD5) Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos... Barros.pdf: 2747338 bytes, checksum: 79a0563730b237e689191892765fc206 (MD5) Previous issue date: 2021en
dc.description.sponsorshipAgência 1pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Roraimapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduaçãopt_BR
dc.publisher.programPPGEDUC - Programa de Pós-Graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRRpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/*
dc.subjectEquoterapiapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectProfissionalidadept_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectEquine therapypt_BR
dc.subjectTeacher Trainingpt_BR
dc.subjectProfessionalismpt_BR
dc.subjectPhysical Educationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleFormação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticospt_BR
dc.title.alternativeTraining and teaching practices in physical education in therapeutic contextspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:PPGEDUC - Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação e práticas docentes de educação física em contextos terapêuticos... Barros.pdfDissertação2,68 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons